Ανακοινώσεις
25/10/2018

Ομιλία Προέδρου κ. Σταύρου Σταύρου στην ΕΓΣ του ΕΒΕΛ 2018

Πανιερώτατε Μητροπολίτη Κιτίου,

Έντιμε Κύριε Υπουργέ,

Κύριοι Βουλευτές,

Κύριε Αντιδήμαρχε,

Κύριε Πρόεδρε της Αρχής Λιμένων,

Κύριοι Αντιπροέδροι του ΚΕΒΕ,

Φίλοι Προέδροι των Τοπικών Επιμελητηρίων και Διευθυντή του ΚΕΒΕ,

Εκπροσώποι της Πρεσβείας της Ελλάδας,

Αγαπητά Μέλη,

Αγαπητοί φίλοι και φίλες,

Θα ήθελα να σας καλωσορίσω στην Ετήσια Γενική Συνέλευση του Επιμελητηρίου Λάρνακας και να σας ευχαριστήσω για τη σημερινή παρουσία σας. Ιδιαίτερα να ευχαριστήσω τον Υπουργό Ενέργειας με τον οποίο, λόγω της φύσης των αρμοδιοτήτων του, είμαστε σε επαφή και συνεργασία καθώς και τους Βουλευτές Λάρνακας και Αμμοχώστου με τους οποίους τον τελευταίο χρόνο είχαμε αρκετές εποικοδομητικές ανταλλαγές απόψεων. Τον Δήμαρχο Λάρνακας, με τον οποίο έχουμε συνεχή και αποτελεσματική συνεργασία και ως επίσης και τον Πρόεδρο του ΚΕΒΕ για τη στήριξή του στα θέματα που επηρεάζουν την πόλη και επαρχία μας.

Στις Ετήσιες Γενικές Συνελεύσεις είθισται να προβαίνουμε ουσιαστικά σ’ ένα απολογισμό της χρονιάς αλλά και να μεταφέρουμε τις απόψεις, θέσεις και προθέσεις μας.

Στα πλαίσια της Γενικής Συνέλευσης του Επιμελητηρίου Λάρνακας αποφάσισα να αναφερθώ μόνο στα κύρια τοπικά θέματα που απασχολούν την πόλη και επαρχία Λάρνακας και όχι στα περί εθνικής οικονομίας θέματα και το Κυπριακό, χωρίς ασφαλώς να υποβαθμίζω τη σημαντικότητα των προαναφερθέντων θεμάτων. Θ’ αφήσω τον φίλο Πρόεδρο κ. Αγκαστινιώτη ν’ αναφερθεί σε αυτά τα ζητήματα στη Γενική Συνέλευση του ΚΕΒΕ.

Το απερχόμενο έτος λοιπόν μας βρίσκει να επικεντρωνόμαστε κυρίως στα τρία σοβαρότερα ζητήματα που απασχολούν τη Λάρνακα για δεκαετίες. Το ενιαίο έργο Λιμανιού-Μαρίνας, τη μετακίνηση των εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών και υγραερίου και τρίτον να πείσουμε τους πάντες ότι το σλόγκαν «ο Σκαλιώτης δεν ξέρει τι θέλει», αποτελεί ένα μύθο. Ένα μύθο που για δεκαετίες βόλευε και γι’ αυτό χρησιμοποιήθηκε από πολλούς που δεν ήξεραν ή που δεν ήθελαν να διαχειριστούν τα προβλήματα της Λάρνακας με επαγγελματισμό, ισότητα και δικαιοσύνη. Δεν θα διστάσω ν’ αναφέρω ότι πολύ συχνά, το στερεότυπο αυτό χρησιμοποιείτο μάλιστα εις βάρος της Λάρνακας. «Αφού οι Σκαλιώτες απλά δεν ξέρουν τι θέλουν», «οι Σκαλιώτες δεν συμφωνούν σε τίποτε». Δυστυχώς όπως έλεγε και ο παππούς μου, «έφκαλε όνομα ο θεριστής», και αυτό βόλευε πολλούς. Ε όχι, αυτός ο μύθος καλά τράβηξε, αλλά πλέον καταρρίπτεται. Τον τελευταίο χρόνο ο Σκαλιώτης είπε «φτάνει η κοροϊδία». Και τι θέλουμε ξέρουμε, και να παλέψουμε γι’ αυτό που θέλουμε είμαστε διατεθειμένοι. Όλοι μαζί, όλοι ενωμένοι για το καλό της Λάρνακας και της επαρχίας μας.

Όσον αφορά το έργο Λιμανιού-Μαρίνας, αντιλαμβανόμαστε ότι βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο της διαδικασίας προσφοροδότησης με την υποβολή των τεχνικών προσφορών για το έργο. Μας δημιουργεί αισιοδοξία η προφορική διαβεβαίωση για κατάργηση του πλαφόν στη διακίνηση φορτίων στο Λιμάνι Λάρνακας.

Υπήρξε πάγια θέση μας η ανάγκη διατήρησης των εμπορικών χρήσεων του Λιμανιού όπως και η περαιτέρω αξιοποίησή τους από τον επιτυχόντα προσφοροδότη. Η Κύπρος, ως ένα νησί - και μάλιστα κράτος σε συνθήκες ημικατοχής - δεν θα μπορούσε να παραμείνει με ένα εμπορικό λιμάνι. Ο περιορισμός των δραστηριοτήτων του Λιμανιού Λάρνακας θα δημιουργούσε σοβαρή αύξηση στα κόστα της μεταποιητικής και οικοδομικής βιομηχανίας και έτσι σημαντικά εξαγώγιμα προϊόντα δεν θα μπορούσαν ν΄ ανταποκριθούν στον ανταγωνισμό. Είναι γνωστή η πάγια θέση του Επιμελητηρίου για τη διασφάλιση των χρηστών του Λιμανιού και για την εξυπηρέτησή τους από το Λιμάνι Λάρνακας για 5 συν 5 χρόνια. Με τη συνέχιση των εμπορικών δραστηριοτήτων του Λιμανιού και την κατάργηση του πλαφόν, το θέμα ασφαλώς τώρα ίσως και να είναι ακαδημαϊκό. Αναμένουμε να δούμε τις τελικές συμφωνίες.

Όσον αφορά δε τον χερσαίο χώρο, σταθερή μας θέση ήταν όπως η αξιοποίησή του συμπεριλαμβάνει και αναπτύξεις οι οποίες δημιουργούν υποδομή επωφελή για την τοπική οικονομία όπως ξενοδοχεία, συνεδριακά κέντρα κ.α.

Η υποδομή για τη φιλοξενία κρουαζιεροπλοίων, παρόλες τις γνωστές συνθήκες στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου οι οποίες συνέβαλαν στη δραματική μείωση του κλάδου των κρουαζιέρων, θα πρέπει να διαμορφωθεί λαμβάνοντας υπόψη την μελλοντική προοπτική. Άρση των συνθηκών πιθανότατα να συμβάλουν στην ανάκαμψη της αγοράς της κρουαζιέρας. Μια τέτοια προοπτική όμως από μόνη της δεν θα μπορούσε ποτέ ν’ αποτελεί τον μοναδικό σκοπό ύπαρξης του Λιμανιού.

Η αύξηση των χώρων ελλιμενισμού στη Μαρίνα, παρόλο που για μας δεν είναι ικανοποιητική - καθότι ας μην ξεχνούμε ότι η Μαρίνα Λάρνακας είναι υπερπλήρης από το ’78 - εν τούτοις η αναβάθμισή της θα προσθέσει στο τουριστικό προϊόν της Λάρνακας.

Μετακίνηση των πετρελαιοειδών και υγραερίου. Μια ιστορία από σειρά υποσχέσεων και χρονοδιαγράμματα που ποτέ δεν τηρήθηκαν. Η Λάρνακα έγινε μια φωνή σε αυτό το θέμα και θέλουμε να πιστεύουμε ότι αυτό θα συνεχιστεί και θα εξαπλωθεί και σε άλλα θέματα που αφορούν την πόλη και επαρχία μας. Μετά και τη συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ εταιρειών και Κυπριακής Δημοκρατίας, αν όλες οι υπηρεσίες κινηθούν με γρήγορους ρυθμούς και τα χρονοδιαγράμματα τηρηθούν, πιστεύουμε ότι η μετακίνηση των υγρών πετρελαιοειδών είναι εφικτή όπως προβλέπει η εν λόγω Συμφωνία μέχρι το τέλος του 2019. Για το υγραέριο όμως θεωρούμε πρακτικά αδύνατον να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα για την πλήρη μετακίνησή του μέχρι το 2020.

Και το σημαντικό εδώ δεν είναι να μετακινηθούν τάχιστα τα υγρά πετρελαιοειδή, αλλά το υγραέριο. Αν δεν μετακινηθεί το υγραέριο, ούτε ασφάλεια θα υπάρξει αλλά ούτε και η επιθυμητή ανάπτυξη, λόγω της οδηγίας Seveso η οποία θα συνεχίζει να εφαρμόζεται στην περιοχή μέχρι την πλήρη μετακίνησή τους. Στατιστικώς, οι θάνατοι πολιτών από φωτιές σε δεξαμενές υγρών καυσίμων είναι σχεδόν ανύπαρκτοι. Οι μεγάλες καταστροφές και οι πλείστοι θάνατοι είναι αποτέλεσμα εκρήξεων σε εγκαταστάσεις υγραερίων. Εδώ θα πρέπει να επικεντρωθούν οι προσπάθειες. Θα θέλαμε να πιστεύουμε ότι θα γίνει το αδύνατον δυνατόν για να επισπευσθούν οι διαδικασίες από όλους τους εμπλεκόμενους.

Ας μην ξεχνάμε και το μεγάλο κεφάλαιο του καθαρισμού και της αποκατάστασης της γης που θα ακολουθήσει. Αυτό είναι πέρα για πέρα αναγκαίο αν θα μπορέσουμε ποτέ να δούμε αειφόρο ανάπτυξη στην περιοχή. Έχουμε δρόμο, αλλά θέλω να πιστεύω ότι τουλάχιστον ξεκινήσαμε.

Θεωρούμε ότι η υλοποίηση του ενιαίου έργου Λιμανιού–Μαρίνας και η μετακίνηση των εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών και υγραερίου θα δημιουργήσει ουσιαστικές συνθήκες ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας σε κάθε τομέα.

Είναι στενή η επαφή μας με τα αρμόδια Υπουργεία όπως και με την Προεδρία της Δημοκρατίας και αναμένουμε ότι τόσο οι κυβερνητικές υπηρεσίες αλλά και οι κρατικές αποφάσεις θα διευκολύνουν την προώθηση των δύο πιο πάνω σημαντικών έργων και θα συμβάλουν στην ανάπτυξη και της Λάρνακας.

Ο Τουρισμός μας, ο οποίος προσφέρει σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη στην εθνική οικονομία, έχει αξιοσημείωτες αυξήσεις και στη Λάρνακα, αφού οι 220.000 αφίξεις του 2013 σχεδόν διπλασιάστηκαν σε περίοδο 4 χρόνων και έφτασαν τις 420.000 το 2017. Για το τρέχον έτος αναμένουμε οριακή αύξηση που θα μας φέρει στις 440.000 τουριστικές αφίξεις. Στη Λάρνακα έχουν προστεθεί 536 επιπλέον κλίνες ενώ υπάρχουν αιτήσεις και για άλλα 10 ξενοδοχειακά καταλύματα. Η Λάρνακα μπορεί βραχυπρόθεσμα να φτάσει τους 600.000 τουρίστες. Θεωρούμε ότι το τουριστικό προϊόν της επαρχίας μας είναι εφάμιλλο - και σε ορισμένους τομείς υπέρτερο - των άλλων επαρχιών. Χρειαζόμαστε βέβαια περισσότερες κλίνες για να επιτύχουμε μεγαλύτερο αριθμό αφίξεων, όμως πιστεύουμε ότι τα έργα τα οποία έχω προαναφέρει θα έχουν μεταξύ άλλων καθοριστική συμβολή και στην περαιτέρω άνοδο του τουρισμού καθώς και στον εμπλουτισμό του τουριστικού μας προϊόντος.

Κρίνουμε απαραίτητο επίσης όπως θεσμοθετηθεί το νέο κύμα ενοικιάσεων μη τουριστικών καταλυμάτων μέσω AirBnB και άλλων παρόμοιων πλατφορμών, για ν’ αποφευχθεί έτσι ο άνισος ανταγωνισμός, η φοροδιαφυγή - σε ορισμένες περιπτώσεις, και για να γνωρίζει ο κάθε εμπλεκόμενος πως πρέπει να τα διαχειρίζεται με συνέπεια και επαγγελματισμό.

Σημαντικά περιθώρια περαιτέρω εμπλουτισμού έχει και ο αγροτουρισμός της ορεινής Λάρνακας, όπου η Περιφέρειά μας κατέχει την παγκύπρια πρωτιά σε αριθμό κλινών. Και ο αγροτουρισμός αποτελεί ένα τομέα ο οποίος χρήζει ορθολογιστικής ανάπτυξης.

Με αυτή την ευκαιρία θα ήθελα να επισημάνω την καθοριστική συμμετοχή των Δήμων και των τουριστικών κοινοτήτων όπως και των επαγγελματικών οργανώσεων οι οποίες συσπειρώνονται κάτω από την Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Λάρνακας, σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται. Γνωρίζουμε ότι έπονται αξιόλογες δράσεις και έργο και γι’ αυτό το Επιμελητήριο είναι πάντοτε συμπαραστάτης και εταίρος.

Η μεταποίηση διαχρονικά ήταν στις προτεραιότητές μας τόσο σαν Επιμελητήριο παγκύπρια όσο και σαν τοπικό, καθ’ ότι η Λάρνακα πάντοτε ήταν κύριο βιομηχανικό κέντρο. Μας ενδιαφέρει το σύνολο της μεταποίησης όπου τα επακόλουθα της τελωνειακής ένωσης της Κύπρου με την ΕΕ και η τελική μας ένταξη όπως και άλλοι παράγοντες μείωσαν δραματικά την παραγωγή σε αρκετούς τομείς, αφού εκμηδένισαν τις εξαγωγές και αρκετά τοπικά προϊόντα δεν μπόρεσαν ν’ ανταγωνιστούν τα εισαγόμενα στην τοπική αγορά. Όμως, ο τομέας της μεταποίησης τροφίμων και ιδιαίτερα των τυροκομικών, γνωρίζει θεαματικές πρωτιές με 150 και πλέον εκατομμύρια ευρώ εξαγωγές, με τη Λάρνακα να προηγείται τόσο στις εξαγωγές όσο και στην παραγωγή γάλακτος, γεγονός το οποίο προσφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη στην οικονομία. Γνωρίζουμε ότι υπάρχει ένας ορίζοντας αύξησης των εξαγωγών τυροκομικών που μπορεί να φτάσει τα 300 εκατ. Ευρώ. Δεν έχουμε υπόψη άλλο εξαγώγιμο προϊόν στο οποίο να παράγουμε τόσο την πρώτη ύλη όσο και το τελικό προϊόν.

Δεν θα διστάσουμε όμως ν’ αναφέρουμε ότι η διαχείριση του φακέλου του χαλουμιού έτυχε διαχρονικά σωρείας λαθών, με αποτέλεσμα η κατάθεσή του για κατοχύρωση του προϊόντος να έχει γίνει βεβιασμένα. Μας φοβίζει το γεγονός ότι σε περίπτωση εγκρίσεως του με την υφιστάμενη σύνθεση αναλογιών της πρώτης ύλης, δηλαδή του αγελαδινού και αιγινού γάλακτος, δεν θα μπορέσει να εφαρμοστεί και αν αυτό γίνει κατορθωτό θα έχει καταστροφικές επιπτώσεις στις εξαγωγές του προϊόντος. Έχουμε θέσει το θέμα τόσο ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας όσο και των καθ’ ύλην αρμόδιων Υπουργείων και αναμένουμε ότι το θέμα θα εξεταστεί εκ νέου. Έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος και πιστεύουμε ότι η συνέχιση της ίδιας τακτικής θα έχει σαν αποτέλεσμα την αποδυνάμωση όχι μόνο της τυροκομίας αλλά και της παραγωγής γάλακτος.

Έχουμε ακούσει για στρατηγική μείωσης της παραγωγής χαλουμιού που θα φέρει τα ίδια εισοδήματα αφού θα γίνει το χαλούμι προϊόν πολυτελείας, το Bree ή το Blue Cheese της Κύπρου. Έχουμε ακούσει ότι θα μάθουμε τους ξένους να τρώνε το παραδοσιακό χαλούμι όπως το παρήγαγαν οι παππούδες μας. Όπως είπε και κάποιος φίλος, και θα δανειστώ τα λόγια του, «αν εμείς μεγαλώσαμε με μαυρόλαδο και ξερό χαλούμι της αίγιας, δε σημαίνει ότι οι ξένοι θα αρχίσουν να τρώνε μαυρόλαδο και ξερό χαλούμι της αίγιας».

Αγαπητοί μου φίλοι, πιστεύουμε ότι ούτε προϊόν πολυτελείας πρέπει να γίνει το χαλούμι αλλά ούτε και μπορούμε να αναγκάσουμε τους ξένους να αλλάξουν τις γευστικές τους προτιμήσεις. Η γεύση του χαλουμιού που αρέσει στους ξένους και το αγοράζουν σε τέτοιες ποσότητες δεν έχει καμία σχέση με τη γεύση του χαλουμιού που προσπαθούμε να κατοχυρώσουμε.

Αναφορικά με τον τομέα των επενδύσεων, η Λάρνακα, η οποία διαθέτει το πρώτο αεροδρόμιο και το δεύτερο λιμάνι της χώρας και βρισκόμενη σε μικρή απόσταση από την πρωτεύουσα και τις υπόλοιπες πόλεις, αποτελεί το πιο σημαντικό επιχειρηματικό πεδίο σήμερα στην Κύπρο, λαμβανομένων υπόψη και των πλεονεκτημάτων που προσφέρει η Κυπριακή Δημοκρατία σε χαμηλή φορολογία, όπως και των κινήτρων για χορήγηση διαβατηρίου.

Πιστεύουμε ότι η επαρχία μας είναι ιδανική για εγκατάσταση ξένων εταιρειών οι οποίες στοχεύουν στην αγορά της Ευρώπης και της Ασίας και οι οποίες θα ήθελαν να ασχοληθούν με τον τουρισμό, τις υπηρεσίες, την ανάπτυξη γης και τη βιομηχανία.

Γι’ αυτό το λόγο, τόσο το Επιμελητήριο, όσο και η επιχειρηματική τάξη της Λάρνακας, καταβάλλουμε προσπάθειες σε συνεργασία με το Δήμο Λάρνακας για προσέλκυση ξένων επενδύσεων με επιχειρηματικά συνέδρια και άλλες ενέργειες οι οποίες αναδεικνύουν την πόλη και επαρχία. Είχαμε συνδιοργανώσει στη Λάρνακα, με τη βοήθεια των Μελών μας, δύο επιχειρηματικά συνέδρια, το πρώτο αφορούσε τη Αεροπλοΐα και το δεύτερο το επιχειρηματικό συνέδριο Κύπρου-Λιβάνου. Προγραμματίζεται ακόμα ένα Ευρω-Μεσογειακό Συνέδριο στο τέλος της βδομάδας με τίτλο ‘Smart Blue City’, που είναι ένα καινοτόμο και ενδιαφέρον θέμα. Ευχαριστούμε όλους τους συνδιοργανωτές μας.

Ξεκινήσαμε φέτος μια προσπάθεια κωδικοποίησης για το πού θα θέλαμε να δούμε τη Λάρνακα σε 20 χρόνια, τι χαρακτηριστικά θα επιθυμούσαμε να έχει και συνάμα πώς να είναι πρότυπο πόλης σε 20 χρόνια από τώρα. Τούτο αποτελεί μια προσπάθεια με πρωτοβουλία του ΕΒΕ Λάρνακας, όπου σταδιακά θα εμπλακούν όλοι οι φορείς, οργανωμένα σύνολα και υπηρεσίες της επαρχίας. Στόχος μας είναι να καταλήξουμε σε ένα όραμα για τη Λάρνακα του μέλλοντος και ένα οδικό χάρτη του πως θα φτάσουμε εκεί. Ξέρουμε ότι αυτό είναι ένα δύσκολο και χρονοβόρο εγχείρημα. Θα ήθελα με την ευκαιρία να ευχαριστήσω το πανεπιστήμιο UCLAN, τους φίλους Γιώργο Χασάπη, Φλώρο Βωνιάτη και την ομάδα τους για την πολύτιμη βοήθεια που μας προσφέρουν. Το όλο εγχείρημα δε θα ήταν δυνατό χωρίς τη δική τους συμβολή.

Ένα αξιοσημείωτο γεγονός για την επιχειρηματική Λάρνακα αυτή τη χρονιά, αποτελεί η αδειοδότηση του Mall της Λάρνακας, το οποίο θα είναι και το πρώτο εμπορικό κέντρο στη πόλη και επαρχία. Γι’ αυτό ευχαριστούμε και τον Πανιερώτατο Μητροπολίτη Κιτίου κ. Χρυσόστομο για τη συμβολή του. Ως γνωστό, το Επιμελητήριο είχε θετική άποψη για την πραγματοποίηση του έργου. Είναι γνωστές και σεβαστές επίσης οι απόψεις οι οποίες ακούστηκαν κυρίως από καταστηματάρχες της Λάρνακας. Το νέο Mall σίγουρα θα έχει καθοριστική παρουσία στο λιανικό εμπόριο της Λάρνακας, ενώ επίσης θα είναι ένα σημαντικό έργο στον τομέα της ψυχαγωγίας αλλά και του τουρισμού.

Το λιανικό εμπόριο, όπως και κάθε τομέας, αλλάζει δραματικά. Δεν μπορούμε να γυρίσουμε στους όρους και στα δεδομένα των δεκαετιών του ‘70 ή του ’80. Οι αλλαγές που προκύπτουν σε όλο τον κόσμο συμβαίνουν και στη Λάρνακα. Εμείς θεωρούμε το εμπορικό κέντρο της Λάρνακας ως ένα προνομιακό ‘open air Mall’ με μεγάλες δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης. Πιστεύουμε ότι τα 18 εκατομμυρίων Ευρώ έργα τα οποία ξεκινούν στον Δήμο Λάρνακας, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση του Λιμανιού-Μαρίνας, θα το ενδυναμώσουν περαιτέρω. Αναμένουμε ότι ο υγιής ανταγωνισμός και στο λιανικό εμπόριο θα προσδώσει ανάπτυξη και θετικά αποτελέσματα στην τοπική οικονομία.

Για την εθνική μας οικονομία τα νέα είναι θετικά, όμως πρέπει να καταβάλουμε μεγαλύτερη προσπάθεια για τον τομέα της βιομηχανίας, ο οποίος μπορεί και δικαιούται μεγαλύτερο μερίδιο στο εθνικό εισόδημα από το υφιστάμενο 8%. Θα πρέπει επίσης να παλέψουμε να σταθεροποιήσουμε και να ενδυναμώσουμε τη δυναμική του τουρισμού που είχαμε τα τελευταία τρία χρόνια. Ακόμα και η γεωργία στο πενιχρό 3% στο εθνικό εισόδημα αντιμετωπίζει προβλήματα, που αν επιλυθούν τότε ανερχόμενα εξαγώγιμα προϊόντα θα μπορούσαν να επιτύχουν θεαματικές αυξήσεις. Θα πρέπει δε να αναφέρουμε και την κατάσταση στον τραπεζικό τομέα, του οποίου η ομαλοποίηση θα καταστήσει εκ νέου το τραπεζικό σύστημα ως εργαλείο ανάπτυξης.

Θα ήθελα με αυτή την ευκαιρία να ευχαριστήσω ξανά τον Δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο, τους Βουλευτές Λάρνακας και Αμμοχώστου και τις επαγγελματικές και κομματικές οργανώσεις για τη συνεργασία που είχαμε τον τελευταίο χρόνο. Ως Επιμελητήριο θα πράξουμε το παν δυνατόν ούτως ώστε η ενιαία γραμμή στα μεγάλα θέματα να συνεχίσει και να ενδυναμώνεται περαιτέρω.

Ευχαριστίες στον Πρόεδρο του ΚΕΒΕ, την Ε/Ε και τα Τοπικά Επιμελητήρια όπου η κάθε δυνατή συνεργασία και συμπόρευση είναι καθημερινή πρακτική. Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω το Συμβούλιο μου και το προσωπικό για τη συμπαράστασή τους, ως επίσης και τον πρώην Πρόεδρο του Επιμελητηρίου Λάρνακας τον κύριο Όθωνα Θεοδούλου για την καθοδήγησή του.

Στον Γ.Δ. του ΚΕΒΕ κ. Μάριο Τσιακκή θα ήθελα να ευχηθώ καλή ανάρρωση και να τον ευχαριστήσω για τη συμπαράστασή του.

Θερμές ευχαριστίες προς την Κυβέρνηση, τα Υπουργεία Εμπορίου, Οικονομικών, Εσωτερικών, Μεταφορών, Εργασίας και Γεωργίας, καθώς και τις συνεργαζόμενες Κρατικές Υπηρεσίες. Πιστεύω πως έχουμε αποδείξει, όχι μόνο στη σημερινή αλλά και σε κάθε Κυβέρνηση, ότι πάντοτε η συνεργασία μας είναι καλοπροαίρετη και όταν το Επιμελητήριο έχει έντονες απόψεις για ένα θέμα αυτό είναι αποτέλεσμα της γνώσης και της εμπειρίας και όχι οποιονδήποτε άλλων κινήτρων.

Η έκκλησή μας προς την Κυβέρνηση και τις κρατικές υπηρεσίες είναι η προώθηση και επίσπευση των διαδικασιών για υλοποίηση του ενιαίου έργου Λιμανιού-Μαρίνας και της μετακίνησης των εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών και υγραερίου. Αυτά αποτελούν έργα από τα οποία το κράτος θα έχει τεράστια οφέλη ενώ θα επιτρέψουν την ανάπτυξη σε μια επαρχία με 120.000 κατοίκους.

Νιώθω την ανάγκη να ευχαριστήσω και προσωπικά τον Υπουργό Εμπορίου κ. Λακκοτρύπη και τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου κ. Χειμώνα, ως επίσης και την Υπουργό Μεταφορών κα. Αναστασιάδου και τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου κ. Αλέκο Μιχαηλίδη για τη συνεργασία τους.

Τέλος, ευχαριστίες προς τα Μέλη του Επιμελητηρίου, στους οποίους είμαστε ευγνώμονες για τη συμμετοχή και την υποστήριξη τους. Σ’ αυτούς οφείλεται και ο ρόλος και η ύπαρξη του Επιμελητηρίου. Όπως πολλές φορές είχαμε πει, τα Επιμελητήρια είναι φορείς που προβαίνουν σε εισηγήσεις για προώθηση του ‘υγειούς επιχειρήν’ και της ανάπτυξης της τοπικής και εθνικής οικονομίας. Δεν είναι εκτελεστική εξουσία. Όμως η παρουσία και η δραστηριοποίησή μας έχει αποδείξει πόσο σημαντική είναι για την επιχειρηματική τάξη και για την ίδια την οικονομία, και γι’ αυτό εμείς θα συνεχίσουμε με κάθε ζήλο αυτή την προσπάθεια.

Θέλω επίσης να ευχαριστήσω την Petrolina Holdings Ltd που είναι ο χορηγός αυτής της Συνέλευσης.

Σας ευχαριστώ όλους για τη συνεργασία.